• Informatyka

        • Przedmiotowe zasady oceniania

          2024/2025

          Przedmiotowe zasady oceniania (PZO) to podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z danego przedmiotu. PZO powinien być zgodny z podstawą programową oraz wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO) obowiązującym w szkole. Szczegółowe warunki i sposób oceniania określa statut szkoły. Prezentowany materiał może posłużyć nauczycielom jako pomoc w opracowaniu własnych systemów, zgodnych z wytycznymi obowiązującymi w szkole.

           

          1. Ogólne zasady oceniania uczniów

           

          1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
          2. Nauczyciel ma za zadanie:
            • informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
            • pomagać uczniowi przy samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
            • motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
            • dostarczać rodzicom/opiekunom prawnym informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych zdolnościach ucznia.
          3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów prawnych.
          4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
          5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych sprawdzone i ocenione prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom/opiekunom prawnym.
          6. Szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania określa statut szkoły.

           

          2. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

           

          Ocenie podlegają: ćwiczenia praktyczne, sprawdziany, prace domowe, praca na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

           

          1. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
            • wartość merytoryczną,
            • stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia,
            • dokładność wykonania polecenia,
            • indywidualne rozwiązania zastosowane przez ucznia,
            • staranność i estetykę.
          2. Sprawdziany są przeprowadzane w formie pisemnej i praktycznej, a ich celem jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia.
            • Sprawdzian planuje się na zakończenie działu.
            • Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (jeśli WSO nie reguluje tego inaczej).
            • Przed sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.
            • Sprawdzian może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
            • Kryteria oceniania sprawdzianu, jego poprawy oraz sposób przechowywania prac są zgodne z WSO.
            • Sprawdzian umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznych do wykraczających.
            • Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z WSO.
            • Zadania ze sprawdzianu są przez nauczyciela omawiane po oddaniu prac.
          3. Praca domowa jest praktyczną, pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
            • Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze (i zapisuje ją w odpowiednim miejscu wskazanym przez nauczyciela) lub w innej formie zleconej przez nauczyciela.
            • Brak pracy domowej jest oceniany zgodnie z umową między nauczycielem a uczniami, z uwzględnieniem zapisów WSO.
            • Błędnie wykonana praca domowa jest dla nauczyciela sygnałem mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie.
            • Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
          4. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.
            • Plus uczeń może uzyskać m.in. za: samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji, inicjatywę przy rozwiązywaniu problemów, znalezienie nieszablonowych rozwiązań.
            • Minus uczeń może uzyskać m.in. za nieprzygotowanie do lekcji (np. brak podręcznika, plików potrzebnych do wykonania zadania).
            • Za trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za trzy minusy – ocenę niedostateczną.
          5. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
            • wartość merytoryczną pracy,
            • stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
            • estetykę wykonania,
            • wkład pracy ucznia,
            • sposób prezentacji,
            • oryginalność i pomysłowość pracy.
          6. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych i międzyszkolnych), są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.

           

          3. Kryteria wystawiania ocen po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego

           

          1. Klasyfikacje semestralna i roczna polegają na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
          2. Zgodnie z zapisami WSO nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych o:
            • wymaganiach edukacyjnych, które trzeba spełnić, aby uzyskać poszczególne śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z informatyki,
            • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
            • trybie odwołania się od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.
          3. Przy wystawianiu ocen śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania wiadomości z poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie drugim różnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawiania oceny klasyfikacyjnej określa WSO.

           

          1. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen

           

          1. Sprawdziany teoretyczne lub sprawdziany praktycznych umiejętności w zakresie pracy na komputerze są obowiązkowe. Oceny z tych sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
          2. Uczeń może poprawić każdą ocenę.
          3. Nauczyciel informuje ucznia o ocenie z ostatniej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
          4. Rodzice/opiekunowie prawni mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
          5. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach (wynikające np. z nieobecności), biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem (także online).
          6. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, należy stosować przepisy WSO.
          7. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 4 szkoły podstawowej

          1​​Komputer i programy komputerowe

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

          Posługiwanie się komputerem i praca z programem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przynajmniej trzy podstawowe zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich, m.in.: dba o porządek na stanowisku komputerowym

          wymienia przynajmniej sześć podstawowych zasad zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          wymienia zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          omawia zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          omawia szczegółowo zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          wymienia przynajmniej dwie podstawowe zasady zdrowej pracy przy komputerze i przestrzega ich, m.in.: planuje przerwy w pracy i ogranicza czas spędzany przy komputerze

          wymienia przynajmniej cztery podstawowe zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          wymienia zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          omawia zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          omawia szczegółowo zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce;

          wyszukuje w Internecie dodatkowe informacje na temat zdrowej pracy przy komputerze i prezentuje je przed grupą

          posługuje się myszą i klawiaturą;

          uruchamia programy korzystając z ikon na pulpicie;

          potrafi poprawnie zakończyć pracę programu;

          rozróżnia elementy okna programu;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje operacje w oknie programu

          uruchamia programy z wykazu programów w menu Start;

          nazywa elementy okna programu;

          wykonuje niektóre operacje na oknie programu;

          według wskazówek nauczyciela wykonuje operacje w oknie programu;

          wyjaśnia, co kryje się pod ikonami umieszczonymi na pulpicie

          omawia przeznaczenie elementów okna programu komputerowego;

          wykonuje operacje na oknie programu;

          omawia sposoby korzystania z menu programu komputerowego;

          pod kierunkiem nauczyciela pracuje z dwoma jednocześnie uruchomionymi oknami programów; samodzielnie wykonuje operacje w oknie programu;

          zna wybrane skróty klawiaturowe

          wie, czym jest system operacyjny;

          samodzielnie pracuje z dwoma jednocześnie uruchomionymi oknami programów;

          wyjaśnia różnice w korzystaniu z różnych menu programów komputerowych;

          korzysta z menu kontekstowego;

          zna i stosuje podstawowe skróty klawiaturowe

          omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;

          potrafi samodzielnie odszukać i uruchomić wybrany program komputerowy;

          potrafi wskazać podobieństwa i różnice w budowie różnych okien programów

          Praca z dokumentem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy prosty dokument komputerowy – rysunek, tekst;

          pod kierunkiem nauczyciela zapisuje dokument w pliku, w folderze domyślnym

          tworzy dokument komputerowy – rysunek, tekst;

          pod kierunkiem nauczyciela zapisuje dokument w pliku we wskazanej lokalizacji

          otwiera istniejący dokument z pliku zapisanego w określonym folderze;

          modyfikuje dokument i samodzielnie zapisuje w pliku w wybranej lokalizacji

          samodzielnie otwiera istniejący dokument z pliku zapisanego w określonym folderze;

          przegląda dokument, zmienia i ponowne zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranej lokalizacji

          podaje cechy charakterystyczne dokumentów komputerowych tworzonych w różnych programach komputerowych (np. Paint, Word)

           

           

          Pliki i foldery

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          z pomocą nauczyciela odszukuje zapisane pliki i otwiera je

          wie, do czego służy folder Kosz i potrafi usuwać pliki;

          potrafi odpowiednio nazwać plik;

          odszukuje pliki w strukturze folderów;

          potrafi tworzyć własne foldery

          otwiera pliki umieszczone przez nauczyciela w wybranym folderze;

          rozumie, czym jest struktura folderów;

          rozróżnia folder nadrzędny i podrzędny;

          tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu

          zna pojęcie „rozszerzenie pliku";

          rozróżnia pliki tekstowe i graficzne po ich rozszerzeniach;

          potrafi zmienić nazwę istniejącego pliku;

          potrafi wybrać program do otwierania pliku z danym rozszerzeniem

          swobodnie porusza się po strukturze folderów;

          rozróżnia pliki programów po ich rozszerzeniach

          Najczęściej stosowane metody posługiwania się programami komputerowymi

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          do obsługi programów posługuje się głównie myszą (klika wymienione przez nauczyciela elementy: przyciski, ikony, opcje menu)

          pracując z wybranym programem komputerowym, posługuje się myszą i klawiszami sterującymi kursorem, korzystając z pomocy nauczyciela;

          pod kierunkiem nauczyciela korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu

          samodzielnie obsługuje programy za pomocą myszy i klawiszy sterujących kursorem;

          korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu;

          na polecenie nauczyciela stosuje metodę przeciągnij i upuść

          samodzielnie obsługuje programy za pomocą myszy, klawiszy sterujących kursorem i skrótów klawiaturowych;

          samodzielnie korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu;

          samodzielnie stosuje metodę przeciągnij i upuść

          omawia zasadę działania Schowka;

          potrafi samodzielnie korzystać z poznanych metod w różnych programach komputerowych

           

           
            1.  Tworzenie rysunków

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie rysunków w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          omawia zalety i wady rysowania odręcznego i za pomocą programu komputerowego;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy rysunek w prostym edytorze grafiki, stosując podstawowe narzędzia malarskie (Ołówek, Pędzel, Aerograf, Linia, Gumka)

          wyjaśnia, do czego służy edytor grafiki;

          tworzy rysunek w prostym edytorze grafiki, stosując podstawowe narzędzia malarskie (Ołówek, Pędzel, Aerograf, Linia, Gumka);

          tworzy rysunki składające się z figur geometrycznych (prostokątów, elips, okręgów);

          pod kierunkiem nauczyciela wprowadza napisy w obszarze rysunku;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go w inne miejsce na tym samym rysunku

          tworzy rysunki składające się z figur geometrycznych (prostokątów, elips, okręgów);

          wspólnie z nauczycielem analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          rozwiązuje problem, korzystając z przykładowego rozwiązania;

          wypełnia kolorem obszary zamknięte; stosuje kolory niestandardowe;

          wprowadza napisy w obszarze rysunku;

          ustala parametry czcionki takie, jak: krój, rozmiar, kolor, pochylenie, pogrubienie, podkreślenie;

          wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go w inne miejsce na tym samym rysunku

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go do innego rysunku;

          analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania wybranego problemu;

          stosuje poznane metody komputerowego rysowania do tworzenia i modyfikowania rysunków

          samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności;

          potrafi samodzielnie sformułować problem i go rozwiązać;

          przygotowuje rysunki na konkursy informatyczne

           

           

           

            1.  Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pod kierunkiem nauczyciela

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          tworzy prosty program składający się z kilku poleceń;

          steruje obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo)

          podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera;

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          zapisuje program w pliku

          tworzy proste programy, stosując podstawowe zasady tworzenia programów komputerowych;

          korzystając z oprogramowania edukacyjnego, pisze polecenia sterujące obiektem na ekranie w przód, w lewo, w prawo i zmienia położenie obiektu o dowolny kąt;

          stosuje odpowiednie polecenie do powtarzania wybranych czynności;

          zapisuje w wizualnym języku programowania pomysły historyjek;

          modyfikuje programy; objaśnia przebieg działania programów

          pisze programy, korzystając z edukacyjnego języka programowania;

          stosuje podstawowe polecenia danego języka;

          stosuje powtarzanie tych samych czynności;

          potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;

          zapoznaje się z przykładowym problemem i analizuje sposób jego rozwiązania, korzystając z podręcznika;

          zapisuje w wizualnym języku programowania sytuacje warunkowe i zdarzenia;

          testuje na komputerze programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami;

          projektuje historyjki

          potrafi samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania podanego problemu;

          samodzielnie tworzy trudniejsze programy;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania postawionego problemu (zadania);

          projektuje historyjki według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          bierze udział w konkursach informatycznych

           
            1.  Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;

          porusza się po tekście za pomocą kursora myszy i klawiszy sterujących kursorem;

          zaznacza fragment tekstu;

          zmienia krój, rozmiar i kolor czcionki;

          usuwa znaki za pomocą klawisza Backspace

          wyjaśnia, do czego służy edytor tekstu;

          porusza się po tekście za pomocą kursora myszy;

          wyjaśnia pojęcia: wiersz tekstu, kursor tekstowy;

          wie, jak się tworzy akapity w edytorze tekstu;

          usuwa znaki za pomocą klawisza Backspace i Delete;

          wyrównuje akapity do lewej, do prawej, do środka;

          zmienia krój, rozmiar i kolor czcionki

          wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie w tekście, parametry czcionki;

          wspólnie z nauczycielem analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          rozwiązuje problem, korzystając z przykładowego rozwiązania;

          prawidłowo stosuje spacje przy znakach interpunkcyjnych;

          wyjaśnia pojęcia: strona dokumentu tekstowego, margines, justowanie;

          justuje akapity;

          wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go w inne miejsce w tym samym dokumencie;

          stosuje listy wypunktowane i numerowane

          wie, jak ustawić odstęp po akapicie i interlinię;

          analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania wybranego problemu;

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go w inne miejsce w tym samym dokumencie;

          zna i stosuje podane w podręczniku zasady poprawnego redagowania tekstu;

          stosuje kopiowanie formatu, wykorzystując odpowiednią opcję menu

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go do innego dokumentu;

          potrafi samodzielnie sformułować problem i go rozwiązać;

          pisze tekst, stosując poprawnie poznane zasady redagowania tekstu;

          korzystając z Internetu i innych źródeł, wyszukuje informacje na temat e-booków

           

           
            1.  Wyszukiwanie informacji w Internecie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi świadomie korzystać z Internetu,
          • jest odpowiedzialny za siebie i innych – potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru źródła informacji i samej informacji, m.in. nie wchodzi na strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc,
          • unika nawiązywania poprzez Internet kontaktów z nieznajomymi osobami,
          • stosuje zasady taktowanego zachowania w Internecie, m.in. przestrzega podstawowych zasad netykiety,
          • korzysta z cudzych materiałów w sposób zgodny z prawem.

           

          Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przykłady różnych źródeł informacji;

          podaje przykłady niektórych usług internetowych;

          potrafi uruchomić przeglądarkę internetową; wymienia niektóre zagrożenia ze strony Internetu

          wyjaśnia, czym jest Internet i strona internetowa;

          podaje i omawia przykłady usług internetowych;

          otwiera i przegląda wskazane strony internetowe w przeglądarce;

          pod kierunkiem nauczyciela korzysta z wyszukiwarki internetowej

          wyjaśnia, czym jest adres internetowy;

          wymienia przeznaczenie poszczególnych elementów okna przeglądarki internetowej;

          wymienia zagrożenia ze strony Internetu (m.in. strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc, pomagające nawiązywać niewłaściwe kontakty)

          wyjaśnia, czym jest hiperłącze;

          omawia przeznaczenie poszczególnych elementów okna przeglądarki internetowej;

          samodzielnie korzysta z wyszukiwarki internetowej; wyszukuje hasła w encyklopediach multimedialnych i słownikach

          stosuje zaawansowane opcje korzystania z różnych wyszukiwarek internetowych;

          korzysta z portali internetowych

           

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 5 szkoły podstawowej

           

          1. Komputer i programy komputerowe

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

          Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          określa typ komputera (komputerów) w pracowni komputerowej, np. PC, Mac;

          loguje się do szkolnej sieci komputerowej i prawidłowo kończy pracę z komputerem

          uruchamia programy w wybrany sposób, np. klikając ikonę na pulpicie (lub kafelek na ekranie startowym), z wykazu programów w menu Start

          zna w podstawowym zakresie działanie komputera;

          rozróżnia elementy zestawu komputerowego;

          omawia przeznaczenie monitora, klawiatury i myszy;

          podaje przykłady komputerów przenośnych;

          potrafi poprawnie zalogować się do szkolnej sieci komputerowej i wylogować się

          wymienia cechy środowiska graficznego;

          wie, czym jest system operacyjny;

          wie, na czym polega uruchamianie programów

          wymienia nazwy niektórych części zamkniętych we wspólnej obudowie komputera (płyta główna, procesor, pamięć operacyjna, dysk twardy);

          omawia cechy komputerów przenośnych, m.in.: takich jak laptop, tablet;

          wymienia urządzenia mobilne;

          wykonuje zdjęcia aparatem cyfrowym i przenosi je do pamięci komputera

          zna rolę systemu operacyjnego;

          wymienia cechy środowiska graficznego;

          wie, na czym polega instalowanie i uruchamianie komputera i programu komputerowego;

          wie, że nie wolno bezprawnie kopiować programów i kupować ich nielegalnych kopii

          omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;

          wyjaśnia, czym jest pamięć operacyjna RAM;

          omawia rodzaje dysków twardych;

          wyjaśnia różnicę pomiędzy pamięcią operacyjną a dyskiem twardym;

          omawia cechy urządzeń mobilnych;

          nagrywa krótkie filmy, korzystając z aparatu cyfrowego, smartfonu lub kamery cyfrowej

          omawia funkcje systemu operacyjnego;

          omawia ogólnie procesy zachodzące podczas włączenia komputera;

          wyjaśnia, co dzieje się na ekranie monitora i w pamięci komputera podczas uruchamiania programu komputerowego;

          wie, że korzystając z programu komputerowego, należy pamiętać o przestrzeganiu warunków określonych w umowie licencyjnej

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat historii komputerów;

          charakteryzuje komputery przenośne, uzupełniając informacje z dodatkowych źródeł;

          odszukuje w Internecie więcej informacji na temat urządzeń do nawigacji satelitarnej

          wyjaśnia, czym jest BIOS i wyjaśnia, jaka jest jego rola w działaniu komputera;

          rozróżnia rodzaje pamięci: ROM i RAM;

          zna podstawowe rodzaje licencji komputerowych i zasady korzystania z nich

          Operacje na plikach i folderach

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przykładowe nośniki pamięci masowej i wie, do czego służą

          odszukuje zapisane pliki w strukturze folderów i otwiera je;

          tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu;

          z pomocą nauczyciela kopiuje pliki z wykorzystaniem Schowka do innego folderu na tym samym nośniku

          omawia ogólnie nośniki pamięci masowej, m.in.: CD, DVD, urządzenie pendrive

          swobodnie porusza się po strukturze folderów, aby odszukać potrzebny plik;

          potrafi odpowiednio nazwać plik;

          kopiuje pliki do innego folderu na tym samym nośniku;

          wie, do czego służy folder Kosz i potrafi usuwać pliki

          wie, co to jest pojemność nośników pamięci;

          podaje przykładowe pojemności wybranych nośników pamięci masowych

          rozróżnia folder nadrzędny i podrzędny;

          kopiuje pliki i foldery zapisane na dysku twardym na inny nośnik pamięci, wykorzystując Schowek;

          potrafi skopiować pliki z dowolnego nośnika na dysk twardy;

          zna przynajmniej dwie metody usuwania plików i folderów

          omawia przeznaczenie poszczególnych rodzajów nośników pamięci masowej;

          wie, co to są zasoby komputera

          kopiuje pliki z wykorzystaniem Schowka do innego folderu i na inny nośnik;

          przenosi i usuwa pliki, stosując metodę przeciągnij i upuść;

          zna i stosuje skróty klawiaturowe do wykonywania operacji na plikach i folderach;

          zmienia nazwę istniejącego pliku;

          potrafi odzyskać plik umieszczony w Koszu;

          kompresuje pliki i foldery oraz je dekompresuje

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat nośników pamięci masowej;

          przegląda zasoby wybranego komputera; sprawdza ilość wolnego miejsca na dysku

          samodzielnie kopiuje pliki i foldery, stosując wybraną metodę;

          wyjaśnia różnicę pomiędzy kopiowaniem a przenoszeniem plików;

          wyjaśnia, na czym polega kompresja plików

           

          2. Tworzenie rysunków

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie rysunków w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          rysuje wielokąty, korzystając z narzędzia Wielokąt;

          wykonuje odbicie lustrzane zaznaczonego fragmentu rysunku;

          tworzy proste rysunki z wykorzystaniem poznanych narzędzi malarskich i operacji na fragmentach rysunku

          korzystając ze wzorca, wybiera sposób rysowania wielokątów;

          wie, jak zastosować narzędzie Krzywa;

          przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane i obroty;

          korzysta z narzędzia Lupa do powiększania obrazu;

          tworzy nowe rysunki i modyfikuje rysunki gotowe, korzystając z poznanych możliwości edytora grafiki

          stosuje narzędzie Krzywa do tworzenia rysunków;

          korzysta z Pomocy dostępnej w programach;

          przekształca obraz: wykonuje pochylanie i rozciąganie obrazu;

          wie, w jaki sposób dawniej tworzono obrazy;

          wykorzystuje możliwość rysowania w powiększeniu, aby rysować bardziej precyzyjnie i poprawiać rysunki

          analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;

          przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane, obroty, pochylanie i rozciąganie obrazu;

          wie, z czego składa się obraz komputerowy i jaka jest funkcja karty graficznej;

          wykorzystuje możliwość włączenia linii siatki, aby poprawiać rysunki;

          wyszukuje informacje na zadany temat, korzystając z Pomocy; drukuje rysunki

          samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności, a w razie potrzeby korzysta z Pomocy do programu;

          wyjaśnia różnicę między odbiciem lustrzanym w poziomie a obrotem o kąt 90°;

          omawia proces powstawania obrazu komputerowego i wyjaśnia przeznaczenie karty graficznej;

          rozwija indywidualne zdolności twórcze;

          przygotowuje rysunki na konkursy informatyczne

           

          3. Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

           

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          pisze proste programy, używając podstawowych poleceń, według opisu w podręczniku;

          tworzy programy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych;

          zapisuje program w pliku w folderze podanym przez nauczyciela

          tworzy program realizujący projekt prostej historyjki według poleceń z ćwiczenia z podręcznika

          korzystając z opisu w podręczniku, ustala operacje, które powinny być ujęte w blok, oraz liczbę powtórzeń;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie;

          otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą nazwą w tym samym folderze

          zapisuje w wizualnym języku programowania proste historyjki, stosując polecenia powtarzania i polecenia sterujące obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          potrafi znaleźć rozwiązanie problemu (zadania) podanego przez nauczyciela;

          wie, że powtarzające się polecenia należy ująć w blok i w razie potrzeby stosuje samodzielnie tę metodę w programie;

          stosuje instrukcje warunkowe w programie,

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie zależnie od naciśniętego klawisza;

          tworzy program zawierający proste animacje;

          objaśnia przebieg działania programów;

          otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranym folderze

          tworzy prostą grę komputerową według wskazówek zawartych w ćwiczeniu; stosuje m.in. polecenia powtarzania i instrukcje warunkowe, animacje, wyświetlanie napisów;

          tworzy grę na dwóch poziomach

          analizuje problem, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie;

          potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;

          dba o przejrzystość programu, dzieląc odpowiednio program na wiersze;

          korzysta z odpowiednich opcji menu lub skrótów klawiaturowych, aby zaznaczyć, usunąć lub skopiować element programu;

          próbuje tworzyć program optymalny; w razie potrzeby modyfikuje go;

          potrafi skorzystać z Pomocy do programu;

          projektuje historyjki i gry na kilku poziomach;

          tworzy zmienne i stosuje je programie do określania warunków zakończenia gry;

          potrafi zmieniać odpowiednio wartość licznika w trakcie działania programu;

          dodaje dźwięki i narrację do historyjki i gry; stosuje złożone animacje

          potrafi samodzielnie określić problem i cel do osiągnięcia;

          podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego;

          samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;

          samodzielnie odnajduje dodatkowe możliwości programu, korzystając z Pomocy;

          stosuje zmienne, wykonuje na nich proste obliczenia i wyświetla wynik na ekranie;

          potrafi samodzielnie modyfikować program, tak aby był optymalny

          projektuje animowane historyjki i gry według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          tworzy trudniejsze programy na zadany temat;

          rozwiązuje zadania z konkursów informatycznych i bierze w nich udział

           

          4. Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;

          formatuje tekst: zmienia krój, wielkość i kolor czcionki;

          wstawia do tekstu rysunek clipart;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku;

          korzystając z przykładu z podręcznika, stosuje WordArty do wykonania ozdobnych napisów

          wkleja do tekstu fragment rysunku, wykorzystując Schowek;

          wstawia do tekstu rysunki clipart i obiekty WordArt;

          wie, jak zmienić sposób otaczania obrazu tekstem;

          korzystając z podanego w podręczniku przykładu, zmienia sposób otaczania obrazu tekstem zgodnie z poleceniem zawartym w ćwiczeniu;

          pod kierunkiem nauczyciela wstawia do tekstu prostą tabelę i wypełnia ją treścią;

          wyróżnia fragmenty tekstu, stosując obramowanie i cieniowanie;

          tworzy dokument tekstowy, np. zaproszenie, stosując do tytułu WordArty;

          korzystając z przykładu z podręcznika, wstawia do tekstu tabelę o podanej liczbie kolumn i wierszy;

          współpracuje w grupie, wykonując zadania szczegółowe

          wymienia rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;

          stosuje wybrany sposób otaczania obrazu tekstem;

          przegląda strukturę folderów i odszukuje plik w strukturze folderów;

          wstawia do tekstu obraz z pliku;

          zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (zmiana położenia, zmiana rozmiarów, przycinanie);

          dodaje obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu;

          wykonuje obramowanie strony;

          wykorzystuje Kształty (Autokształty) np. do przygotowania komiksu;

          zmienia istniejący tekst na WordArt;

          zna budowę tabeli i pojęcia: wiersz, kolumna, komórka;

          wstawia do tekstu tabelę, wstawia dane do komórek, dodaje obramowanie i cieniowanie komórek tabeli;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku pod tą samą lub pod inną nazwą;

          drukuje dokumenty tekstowe;

          planuje pracę nad projektem;

          gromadzi i selekcjonuje materiały do przygotowania projektu

          analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;

          omawia zastosowanie poszczególnych rodzajów umieszczenia obrazu względem tekstu;

          stosuje różne rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;

          zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (ustalanie kolejności obrazów, rozjaśnianie obrazu i jego obracanie, stosowanie punktów zawijania);

          potrafi wykonać zdjęcie (zrzut) ekranu monitora i „wyciąć” fragment ekranu widoczny na monitorze, stosując odpowiedni program;

          dodaje odpowiednie obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu – zależnie od treści;

          modyfikuje wygląd WordArtu;

          modyfikuje tabelę, m.in.: dodaje nowe wiersze i kolumny, potrafi scalić komórki;

          korzysta z Kształtów dla zobrazowania niektórych treści w dokumencie tekstowym;

          potrafi w razie potrzeby zgrupować wstawione obiekty oraz je rozgrupować;

          stosuje poznane zasady pracy nad tekstem (w tym metody wstawiania obrazu do tekstu z pliku i formatowania wstawionego obrazu), tworząc nowe dokumenty lub poprawiając dokumenty już istniejące;

          wyszukuje dodatkowe informacje potrzebne do przygotowania projektu

          potrafi zastosować właściwy sposób otaczania obrazu tekstem (m.in. dobiera odpowiedni układ do treści dokumentu tekstowego, do rodzaju wstawianych rysunków);

          samodzielnie modyfikuje dokumenty tekstowe, do których wstawia obrazy lub ich fragmenty;

          samodzielnie odszukuje w Pomocy do programu dodatkowe możliwości formatowania obrazu wstawionego do tekstu;

          rozróżnia obramowanie tekstu od obramowania akapitu, stosując poprawnie te dwa sposoby obramowania;

          potrafi poprawnie dostosować formę tekstu do jego przeznaczenia, stosując właściwe ozdobniki i odpowiednie formatowanie tekstu;

          właściwie planuje układ tabeli w celu umieszczenia w komórkach tabeli konkretnych informacji;

          samodzielnie dobiera parametry drukowania w celu wydrukowania dokumentu;

          potrafi pełnić funkcję koordynatora grupy, przydzielając zadania szczegółowe uczestnikom projektu;

          w zadaniach projektowych wykazuje umiejętność prawidłowego łączenia grafiki i tekstu;

          przygotowuje projekt na samodzielnie wymyślony temat

           

           

           

           

          5. Komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi świadomie korzystać z Internetu,
          • jest odpowiedzialny za siebie i innych – potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru źródła informacji i samej informacji, m.in. nie wchodzi na strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc,
          • unika nawiązywania poprzez Internet kontaktów z nieznajomymi osobami,
          • stosuje zasady taktowanego zachowania w Internecie, m.in. przestrzega podstawowych zasad netykiety,
          • korzysta z cudzych materiałów w sposób zgodny z prawem.

           

          Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          z pomocą nauczyciela zakłada konto pocztowe;

          pisze i wysyła listy elektroniczne do jednego adresata

          jest świadom istnienia wirusów komputerowych;

          rozumie, że należy stosować odpowiednie oprogramowanie, aby chronić komputer przed wirusami

          samodzielnie zakłada konto pocztowe;

          wymienia i stosuje podstawowe zasady pisania listów elektronicznych;

          pisze list elektroniczny, stosując podstawowe zasady, np. pamięta o umieszczeniu tematu listu i podpisaniu się

          zna i stosuje zasadę nieotwierania załączników do listów elektronicznych pochodzących od nieznanych nadawców;

          omawia zagrożenia wynikające z komunikowania się przez Internet z nieznajomymi osobami;

          wie, w jaki sposób wirusy mogą dostać się do komputera (podaje przynajmniej dwa sposoby)

          podaje przykłady różnych sposobów komunikacji;

          omawia podobieństwa i różnice między pocztą tradycyjną i elektroniczną;

          samodzielnie zakłada konto pocztowe;

          omawia szczegółowo i stosuje zasady netykiety;

          dołącza załączniki do listów;

          pisze i wysyła listy elektroniczne do wielu adresatów

          zna i stosuje zasady komunikacji i wymiany informacji z wykorzystaniem Internetu;

          wie, na czym polega cyberprzemoc;

          wyjaśnia pojęcia: czat, komunikator internetowy, serwis społecznościowy, blog;

          wyjaśnia, czym są wirusy komputerowe;

          wie, czym jest chmura;

          z pomocą nauczyciela zakłada konto w wybranej usłudze oferującej pracę w chmurze

          omawia sposób zakładania konta pocztowego przez stronę WWW;

          pisząc listy elektroniczne, stosuje zasady redagowania tekstu;

          przestrzega zasad netykiety;

          tworzy książkę adresową i korzysta z niej, wysyłając listy do wielu adresatów;

          zna zasady dołączania załączników do e-maili i je stosuje, np. zmniejszając rozmiar pliku przed wysłaniem;

          wie, co to jest spam i rozsyłanie tzw. internetowych łańcuszków

          potrafi ogólnie omówić działanie wirusów komputerowych, w tym różnych odmian wirusów, np. koni trojańskich;

          wymienia i omawia podstawowe zasady ochrony komputera przed wirusami i innymi zagrożeniami przenoszonymi przez pocztę elektroniczną;

          wie, czym jest firewall;

          potrafi założyć konto w wybranej usłudze oferującej pracę w chmurze

          poprawnie redaguje list elektroniczny, stosując zasady redagowania tekstu i zasady netykiety;

          zna różnicę między formatem tekstowym a HTML;

          konfiguruje program pocztowy;

          sprawnie korzysta z książki adresowej

          podaje dodatkowe, niewymienione w podręczniku, zagrożenia przenoszone przez Internet lub wynikające z korzystania z nośników pamięci masowej (np. CD) niewiadomego pochodzenia;

          stosuje sposoby ochrony przed wirusami komputerowymi, np. używa programu antywirusowego dla dysku twardego i innych nośników danych;

          samodzielnie korzysta z chmury w trakcie pracy nad projektem grupowym

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 6 szkoły podstawowej

           

          1. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
            • porządkuje zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach.
            • wyjaśnia, jak działa chmura,
            • zakłada foldery w chmurze do porządkowania gromadzonych w niej plików,
            • tworzy, edytuje i formatuje dokumenty w chmurze,
            • udostępnia dokumenty zapisane w chmurze,
            • omawia możliwe zastosowania arkusza kalkulacyjnego,
            • opisuje budowę arkusza kalkulacyjnego,
            • wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego,
            • wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do obliczeń,
            • zmienia układ kolumn i wierszy tabeli,
            • formatuje czcionkę i wygląd tabeli,
            • sortuje dane w tabeli w określonym porządku,
            • wypełnia automatycznie komórki serią danych,
            • wyróżnia określone dane w komórkach przy pomocy formatowania warunkowego,
            • samodzielnie tworzy proste formuły obliczeniowe,
            • stosuje funkcje SUMA oraz ŚREDNIA w wykonywanych obliczeniach,
            • prezentuje na wykresach dane z arkusza kalkulacyjnego,
            • zmienia wygląd wstawionego wykresu,
            • dobiera typ wykresu do prezentowanych danych,
            • buduje skrypty wysyłające i odbierające komunikaty do sterowania grą tworzoną w programie Scratch,
            • tworzy prostą grę zręcznościową w programie Scratch,
            • wykorzystuje zmienne w projektach tworzonych w programie Scratch,
            • omawia budowę interfejsu programu GIMP,
            • wyjaśnia, czym są warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP,
            • tworzy i edytuje obrazy w programie GIMP, wykorzystując narzędzia z przybornika programu,
            • wykorzystuje warstwy podczas pracy w programie GIMP,
            • używa programu GIMP do tworzenia fotomontaży,
            • retuszuje zdjęcia, korzystając z programu GIMP,
            • zapisuje efekty pracy we wskazanym miejscu,
          2. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
            • właściwie interpretuje komunikaty komputera i odpowiednio na nie reaguje,
            • wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
            • właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
            • wyjaśnia, jak działa poczta elektroniczna,
            • omawia interfejs konta pocztowego,
            • wysyła wiadomości za pomocą poczty elektronicznej,
            • korzysta z komunikatorów internetowych,
            • pracuje z innymi osobami w tym samym czasie nad dokumentem w chmurze,
            • wykorzystuje program MS Teams do pracy w grupie,
            • wspólnie z innymi osobami z zespołu edytuje dokumenty w tym samym czasie, korzystając z możliwości programu MS Teams,
            • zapisuje tworzone projekty w różnych formatach.
          3. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
            • przestrzega zasad netykiety, komunikując się z innymi osobami za pomocą internetu,
            • udostępnia dokumenty i foldery zgromadzone w chmurze internetowej,
            • współpracuje z innymi osobami, edytując dokumenty w chmurze internetowej,
            • uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
            • dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
            • przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,
            • wykorzystuje serwis internetowy Scratcha do dzielenia się swoimi projektami z innymi członkami tej społeczności oraz do wyszukiwania pomysłów na własne projekty.
          4. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
            • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
            • stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
            • przestrzega zasad bezpiecznej komunikacji internetowej i zasad współpracy w sieci.

           

           

           

          7. Wymagania na poszczególne oceny

           

          Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na wszystkie stopnie niższe.

          Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

           

          Ocena

          Stopień dopuszczający
          Uczeń:

          Stopień dostateczny
          Uczeń:

          Stopień dobry
          Uczeń:

          Stopień bardzo dobry
          Uczeń:

          • tworzy i wysyła wiadomość e-mail,
          • komunikuje się ze znajomymi, korzystając z programu MS Teams,
          • umieszcza własne pliki w usłudze OneDrive lub innej chmurze,
          • tworzy foldery w usłudze OneDrive,
          • wprowadza do arkusza kalkulacyjnego dane różnego typu,
          • zmienia szerokość kolumn arkusza kalkulacyjnego,
          • formatuje tekst w arkuszu kalkulacyjnym,
          • wykonuje proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, wykorzystując formuły,
          • wstawia wykres do arkusza kalkulacyjnego,
          • tworzy w Scratchu zmienne i nadaje im nazwy,
          • tworzy w Scratchu skrypty, korzystając ze strony https://scratch.mit.edu,
          • tworzy proste obrazy w programie GIMP,
          • zmienia ustawienia kontrastu oraz jasności obrazów w programie GIMP.
          • stosuje zasady netykiety podczas korzystania z poczty elektronicznej,
          • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas komunikacji w internecie,
          • przestrzega zasad współpracy w sieci,
          • tworzy dokumenty bezpośrednio w usłudze OneDrive,
          • zmienia kolory komórek arkusza kalkulacyjnego,
          • wypełnia kolumnę lub wiersz arkusza kalkulacyjnego serią danych, wykorzystując automatyczne wypełnianie,
          • tworzy formuły, korzystając z adresów komórek,
          • formatuje wykres wstawiony do arkusza kalkulacyjnego,
          • współpracuje nad dokumentem z innymi członkami zespołu w tym samym czasie,
          • buduje w Scratchu skrypty przypisujące wartości zmiennym,
          • wykorzystuje bloki z kategorii Wyrażenia do sprawdzania, czy zostały spełnione określone warunki,
          • zakłada konto w serwisie społeczności użytkowników Scratcha,
          • wykorzystuje warstwy do tworzenia obrazów w programie GIMP,
          • dobiera narzędzie zaznaczenia do fragmentu obrazu, który należy zaznaczyć,
          • kopiuje i wkleja fragmenty obrazu do różnych warstw.
          • wysyła wiadomość e-mail do wielu odbiorców, korzystając z opcji Do wiadomości oraz Ukryte do wiadomości,
          • korzysta z narzędzi programu MS Teams do pracy na lekcjach (Kalendarz, Notes zajęć, Zadania),
          • dodaje obrazy do dokumentów utworzonych bezpośrednio w usłudze OneDrive,
          • dodaje nowe arkusze do skoroszytu,
          • kopiuje serie danych do różnych arkuszy w skoroszycie,
          • sortuje dane w arkuszu kalkulacyjnym w określonym porządku,
          • wykorzystuje formuły SUMA oraz ŚREDNIA do wykonywania obliczeń,
          • dodaje lub usuwa elementy wykresu wstawionego do arkusza kalkulacyjnego,
          • buduje w Scratchu skrypty nadające komunikaty,
          • buduje w Scratchu skrypty reagujące na komunikaty,
          • wykorzystuje blok z napisem „Powtórz” do wielokrotnego wykonania serii poleceń,
          • wykorzystuje blok decyzyjny z napisami „jeżeli” i „to” lub „jeżeli”, „to” i „w przeciwnym razie” do wykonywania poleceń w zależności od tego, czy określony warunek został spełniony,
          • wykorzystuje bloki z kategorii Wyrażenia do tworzenia rozbudowanych skryptów sprawdzających warunki,
          • udostępnia skrypty utworzone w Scratchu w serwisie społeczności użytkowników Scratcha,
          • podczas pracy w programie GIMP zmienia ustawienia wykorzystywanych narzędzi,
          • wykorzystuje w programie GIMP narzędzie Rozmycie Gaussa, aby zmniejszyć czytelność fragmentu obrazu.
          • wykorzystuje narzędzie Kontakty do zapisywania często używanych adresów poczty elektronicznej,
          • udostępnia dokumenty utworzone w usłudze OneDrive koleżankom i kolegom oraz współpracuje z nimi podczas edycji dokumentów,
          • zmienia nazwy arkuszy w skoroszycie,
          • zmienia kolory kart arkuszy w skoroszycie,
          • wyróżnia określone dane w arkuszu kalkulacyjnym, korzystając z Formatowania warunkowego,
          • stosuje Sortowanie niestandardowe, aby posortować dane w arkuszu kalkulacyjnym według większej liczby kryteriów,
          • tworzy własny budżet, wykorzystując arkusz kalkulacyjny,
          • dobiera typ wstawianego wykresu do rodzaju danych,
          • tworzy w Scratchu prostą grę zręcznościową,
          • samodzielnie modyfikuje projekty znalezione w serwisie społeczności użytkowników Scratcha,
          • zmienia stopień krycia warstw obrazów, aby uzyskać określone efekty,
          • tworzy w programie GIMP fotomontaże, wykorzystując warstwy.

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 7 szkoły podstawowej

           

          1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
            • opisuje sposoby reprezentowania danych w komputerze,
          2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
            • wymienia formaty plików graficznych,
            • tworzy kompozycje graficzne w edytorze grafiki,
            • poddaje obróbce zdjęcia i filmy,
            • tworzy dokumenty komputerowe różnego typu i zapisuje je w plikach w różnych formatach,
            • sprawdza rozmiar pliku lub folderu,
            • wykorzystuje chmurę obliczeniową podczas pracy,
            • wyszukuje w sieci informacje i inne materiały niezbędne do wykonania zadania,
            • opisuje budowę znaczników języka HTML,
            • omawia strukturę pliku HTML,
            • tworzy prostą stronę internetową w języku HTML i zapisuje ją do pliku,
            • formatuje tekst na stronie internetowej utworzonej w języku HTML,
            • dodaje obrazy, wypunktowania oraz tabele do strony internetowej utworzonej w języku HTML,
            • pisze i formatuje tekst w dokumencie tekstowym,
            • umieszcza w dokumencie tekstowym obrazy oraz symbole i formatuje je,
            • dzieli tekst na kolumny,
            • wstawia do tekstu tabele,
            • wykorzystuje słowniki dostępne w edytorze tekstu,
            • dodaje spis treści do dokumentu tekstowego,
            • drukuje przygotowane dokumenty oraz skanuje papierowe wersje dokumentów,
            • wyjaśnia, czym jest prezentacja multimedialna i jakie ma zastosowania,
            • opisuje cechy dobrej prezentacji multimedialnej,
            • przedstawia określone zagadnienia w postaci prezentacji multimedialnej,
            • dodaje do prezentacji multimedialnej przejścia oraz animacje,
            • wykorzystuje możliwość nagrywania zawartości ekranu do przygotowania np. samouczka,
            • montuje filmy w podstawowym zakresie: przycinanie, zmiana kolejności scen, dodawanie tekstów i ścieżki dźwiękowej, zapisywanie w określonym formacie.
          3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
            • korzysta z różnych urządzeń peryferyjnych,
            • wyjaśnia, czym jest sieć komputerowa i jakie pełni funkcje,
            • wyszukuje w internecie informacje i dane różnego rodzaju (tekst, obrazy, muzykę, filmy),
            • prawidłowo nazywa programy, narzędzia i funkcje, z których korzysta,
            • wyjaśnia działanie narzędzi, z których korzysta.
          4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
            • współpracuje z innymi, wykonując złożone projekty,
            • określa etapy wykonywania złożonego projektu grupowego,
            • komunikuje się z innymi przez sieć lokalną oraz przez internet, wykorzystując komunikatory,
            • wysyła i odbiera pocztę elektroniczną,
            • selekcjonuje i ocenia krytycznie informacje znalezione w internecie.
          5. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
            • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
            • wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
            • przestrzega postanowień licencji na oprogramowanie i materiały pobrane z internetu,
            • przestrzega zasad etycznych, korzystając z komputera i internetu,
            • dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu,
            • przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu,
            • wie, czym jest netykieta, i przestrzega jej zasad, korzystając z internetu.
           

          7. Wymagania na poszczególne oceny

           

          Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na wszystkie stopnie niższe.

          Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

           

          Ocena

          Stopień dopuszczający
          Uczeń:

          Stopień dostateczny
          Uczeń:

          Stopień dobry
          Uczeń:

          Stopień bardzo dobry
          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
          • wyjaśnia, czym jest sieć komputerowa,
          • wymienia dwie usługi dostępne w internecie,
          • otwiera strony internetowe w przeglądarce,
          • wyjaśnia, czym jest strona internetowa,
          • opisuje budowę witryny internetowej,
          • tworzy stronę internetową w języku HTML,
          • tworzy rysunek za pomocą podstawowych narzędzi programu GIMP i zapisuje go w pliku,
          • zaznacza fragmenty obrazu,
          • wykorzystuje schowek do kopiowania i wklejania fragmentów obrazu,
          • wyjaśnia, czym jest animacja,
          • współpracuje w grupie, przygotowując plakat,
          • tworzy różne dokumenty tekstowe i zapisuje je w plikach,
          • otwiera i edytuje zapisane dokumenty tekstowe,
          • wstawia obrazy do dokumentu tekstowego,
          • wstawia tabele do dokumentu tekstowego,
          • wykorzystuje style do formatowania różnych fragmentów tekstu,
          • współpracuje w grupie, przygotowując e-gazetkę,
          • przygotowuje prezentację multimedialną i zapisuje ją w pliku,
          • zapisuje prezentację jako pokaz slajdów,
          • tworzy projekt filmu w programie Shotcut.
          • kompresuje i dekompresuje pliki i foldery,
          • wymienia podstawowe klasy sieci komputerowych,
          • wyjaśnia, czym jest internet,
          • wymienia cztery usługi dostępne w internecie,
          • wyjaśnia, czym jest chmura obliczeniowa,
          • wyszukuje informacje w internecie,
          • szanuje prawa autorskie, wykorzystując materiały pobrane z internetu,
          • omawia budowę znacznika HTML,
          • wymienia podstawowe znaczniki HTML,
          • tworzy prostą stronę internetową w języku HTML i zapisuje ją w pliku,
          • planuje kolejne etapy wykonywania strony internetowej,
          • omawia znaczenie warstw obrazu w programie GIMP,
          • tworzy i usuwa warstwy w programie GIMP,
          • umieszcza napisy na obrazie w programie GIMP,
          • zapisuje rysunki w różnych formatach graficznych,
          • dodaje gotowe animacje do obrazów wykorzystując filtry programu GIMP,
          • planuje pracę w grupie poprzez przydzielanie zadań poszczególnym jej członkom,
          • redaguje przygotowane dokumenty tekstowe, przestrzegając odpowiednich zasad,
          • dostosowuje formę tekstu do jego przeznaczenia,
          • korzysta z tabulatora do ustawiania tekstu w kolumnach,
          • ustawia wcięcia w dokumencie tekstowym, wykorzystując suwaki na linijce,
          • zmienia położenie obrazu względem tekstu,
          • formatuje tabele w dokumencie tekstowym,
          • wstawia symbole do dokumentu tekstowego,
          • wpisuje informacje do nagłówka i stopki dokumentu,
          • planuje pracę w grupie poprzez przydzielanie zadań poszczególnym jej członkom,
          • planuje pracę nad prezentacją oraz jej układ,
          • umieszcza w prezentacji slajd ze spisem treści,
          • uruchamia pokaz slajdów,
          • dodaje nowe klipy do projektu filmu.
          • omawia podstawowe jednostki pamięci masowej,
          • wstawia do dokumentu znaki, korzystając z kodów ASCII,
          • zabezpiecza komputer przed działaniem złośliwego oprogramowania,
          • wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
          • omawia podział sieci ze względu na wielkość,
          • wymienia sześć usług dostępnych w internecie,
          • umieszcza pliki w chmurze obliczeniowej,
          • opisuje proces tworzenia cyfrowej tożsamości,
          • dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu,
          • przestrzega zasad netykiety, komunikując się przez internet,
          • wykorzystuje znaczniki formatowania do zmiany wyglądu tworzonej strony internetowej,
          • korzysta z możliwości kolorowania składni kodu HTML w edytorze obsługującym tę funkcję,
          • umieszcza na stronie listy punktowane oraz numerowane,
          • używa narzędzi zaznaczania dostępnych w programie GIMP,
          • zmienia kolejność warstw obrazu w programie GIMP,
          • opisuje podstawowe formaty graficzne,
          • wykorzystuje warstwy, tworząc rysunki w programie GIMP,
          • rysuje figury geometryczne, wykorzystując narzędzia zaznaczania w programie GIMP,
          • dodaje gotowe animacje dla kilku fragmentów obrazu: odtwarzane jednocześnie oraz odtwarzane po kolei,
          • wyszukuje, zbiera i samodzielnie tworzy materiały niezbędne do wykonania plakatu,
          • przestrzega praw autorskich podczas zbierania materiałów do projektu,
          • wykorzystuje kapitaliki i wersaliki do przedstawienia różnych elementów dokumentu tekstowego,
          • ustawia różne rodzaje tabulatorów, wykorzystując selektor tabulatorów,
          • sprawdza liczbę wyrazów, znaków, wierszy i akapitów w dokumencie tekstowym za pomocą Statystyki wyrazów,
          • zmienia kolejność elementów graficznych w dokumencie tekstowym,
          • wstawia grafiki SmartArt do dokumentu tekstowego,
          • umieszcza w dokumencie tekstowym pola tekstowe i zmienia ich formatowanie,
          • tworzy spis treści z wykorzystaniem stylów nagłówkowych,
          • dzieli dokument na logiczne części,
          • wyszukuje, zbiera i samodzielnie tworzy materiały niezbędne do wykonania e-gazetki,
          • przestrzega praw autorskich podczas zbierania materiałów do projektu,
          • projektuje wygląd slajdów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami dobrych prezentacji,
          • dodaje do slajdów obrazy, grafiki SmartArt,
          • dodaje do elementów na slajdach animacje i zmienia ich parametry,
          • przygotowuje niestandardowy pokaz slajdów,
          • nagrywa zawartość ekranu i umieszcza nagranie w prezentacji,
          • wymienia rodzaje formatów plików filmowych,
          • dodaje przejścia między klipami w projekcie filmu,
          • usuwa fragmenty filmu,
          • zapisuje film w różnych formatach wideo.
          • wyjaśnia, czym jest system binarny (dwójkowy) i dlaczego jest używany do zapisywania danych w komputerze,
          • wykonuje kopię bezpieczeństwa swoich plików,
          • sprawdza parametry sieci komputerowej w systemie Windows,
          • wymienia osiem usług dostępnych w internecie,
          • współpracuje nad dokumentami, wykorzystując chmurę obliczeniową,
          • opisuje licencje na zasoby w internecie,
          • wyświetla i analizuje kod strony HTML, korzystając z narzędzi przeglądarki internetowej,
          • otwiera dokument HTML do edycji w dowolnym edytorze tekstu,
          • umieszcza na stronie obrazy i tabele,
          • łączy warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP,
          • wykorzystuje filtry programu GIMP do poprawiania jakości zdjęć,
          • tworzy fotomontaże w programie GIMP,
          • tworzy animację poklatkową, wykorzystując warstwy w programie GIMP,
          • wykorzystuje chmurę obliczeniową do zbierania materiałów niezbędnych do wykonania plakatu,
          • kopiuje formatowanie pomiędzy fragmentami tekstu, korzystając z Malarza formatów,
          • sprawdza poprawność ortograficzną tekstu za pomocą słownika ortograficznego,
          • wyszukuje wyrazy bliskoznaczne, korzystając ze słownika synonimów,
          • zamienia określone wyrazy w całym dokumencie tekstowym, korzystając z opcji Znajdź i zamień,
          • osadza obraz w dokumencie tekstowym,
          • wstawia zrzut ekranu do dokumentu tekstowego,
          • rozdziela tekst pomiędzy kilka pól tekstowych, tworząc łącza między nimi,
          • wstawia równania do dokumentu tekstowego,
          • tworzy przypisy dolne i końcowe,
          • wykorzystuje chmurę obliczeniową do zbierania materiałów niezbędnych do wykonania e-gazetki,
          • wyrównuje elementy na slajdzie w pionie i w poziomie oraz względem innych elementów,
          • dodaje do slajdów dźwięki i filmy,
          • dodaje do slajdów efekty przejścia,
          • dodaje do slajdów hiperłącza i przyciski akcji,
          • dodaje napisy do filmu,
          • dodaje filtry do scen w filmie,
          • dodaje ścieżkę dźwiękową do filmu.

           

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 8 szkoły podstawowej

          1. Algorytmika i programowanie

           

          Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów algorytmicznych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru najwyższego ucznia spośród pięciu

          prezentuje wybrany algorytm, korzystając z oprogramowanie edukacyjnego;

          opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem;

          porządkuje elementy w zbiorze metodą przez proste wybieranie

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: bada podzielność liczb, wyodrębnia cyfry danej liczby;

          zapisuje jeden wybrany algorytm w postaci listy kroków

          przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z dzieleniem;

          zapisuje trudniejsze algorytmy w postaci listy kroków

           

           

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera – tworzenie programów komputerowych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          analizuje gotowe proste programy zapisane w wybranym języku programowania;

          z pomocą nauczyciela tworzy prosty program w języku wysokiego poziomu;

          stosuje zmienne i wykonuje obliczenia, np. suma dwóch liczb, średnia z dwóch liczb;

          potrafi skompilować i uruchomić program; wyprowadza wyniki na ekran

          zna ogólną budowę programu i najważniejsze elementy języka programowania – słowa kluczowe, instrukcje, wyrażenia, zasady składni;

          projektuje i tworzy proste programy sterujące obiektem na ekranie;

          potrafi zrealizować prosty algorytm z warunkami i iteracyjny w języku wysokiego poziomu;

          zapisuje w postaci programu algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, np. minimum z n liczb

          potrafi zadeklarować zmienne typu liczbowego (całkowite, rzeczywiste) i stosować je w zadaniach;

          programuje algorytm Euklidesa w wersji z odejmowaniem;

          współpracuje w grupie, wykonując projekt programistyczny

          definiuje funkcje i stosuje je w programach;

          deklaruje tablice, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy na ekran;

          zapisuje w postaci programu wybrane algorytmy sortowania, definiuje odpowiednie procedury i funkcje;

          zapisuje w postaci programu algorytm porządkowania elementów w zbiorze metodą przez proste wybieranie

          projektuje, tworzy i testuje oprogramowanie sterujące robotem na ekranie;

          sprawnie definiuje i stosuje funkcje w programach;

          programuje algorytm Euklidesa w wersji z dzielenim;

          stosuje poznane algorytmy w zadaniach;

          pełni funkcję koordynatora grupy podczas realizacji projektu programistycznego;

          rozwiązuje przykładowe zadania z konkursów informatycznych; bierze udział w konkursach

           

           

          2. Praca z dokumentem tekstowym

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          formatuje tekst: ustala atrybuty tekstu (pogrubienie, podkreślenie, przekreślenie, kursywę), sposób wyrównywania tekstu między marginesami, parametry czcionki;

          formatuje rysunek (obiekt) wstawiony do tekstu;

          zmienia jego rozmiary, oblewa tekstem lub stosuje inny układ rysunku względem tekstu;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku;

          uczestniczy w projekcie grupowym, wykonując proste zadania

          zna i stosuje podstawowe zasady redagowania tekstu; dostosowuje formatowanie tekstu do jego przeznaczenia;

          stosuje automatyczną numerację i wypunktowanie;

          potrafi zastosować do pisania wzorów indeks dolny i górny;

          wstawia tabelę i wykonuje podstawowe operacje na jej komórkach;

          gromadzi materiały do wykonania zadania w ramach projektu grupowego; opracowuje zlecone zadania

          stosuje tabulacje, wcięcia, interlinie;

          wykorzystuje możliwości automatycznego wyszukiwania i zamiany znaków;

          wykorzystuje edytor równań do pisania prostych wzorów;

          zna podstawowe zasady pracy z tekstem wielostronicowym (redaguje nagłówek, stopkę wstawia numery stron);

          potrafi podzielić tekst na kolumny;

          drukuje dokumenty tekstowe, dobierając odpowiednie parametry drukowania;

          przygotowuje dokumenty do wykonania zadania w ramach projektu grupowego

          stosuje różne typy tabulatorów, potrafi zmienić ich ustawienia w całym tekście;

          stosuje odpowiednio spacje nierozdzielające;

          wstawia dowolne wzory, wykorzystując edytor równań;

          osadza obraz w dokumencie tekstowym, wstawia obraz do dokumentu tekstowego z zachowaniem połączenia oraz omawia różnice między tymi dwiema metodami;

          stosuje podział strony;

          stosuje przypisy;

          wie, jak sprawdzić z ilu znaków składa się dokument;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe podczas realizacji projektu grupowego;

          wykonuje kolaż ze zdjęć

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania dowolnego problemu;

          przygotowuje profesjonalny tekst – pismo, sprawozdanie, z zachowaniem poznanych zasad redagowania i formatowania tekstów;

          rozumie działanie mechanizmu „łącz z plikiem" i omawia różnicę między obiektem osadzonym a połączonym;

          potrafi wykorzystać chmurę do wymiany informacji w pracy zespołowej

           

          3. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł;

          zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;

          korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;

          zapisuje utworzony arkusz kalkulacyjny we wskazanym folderze docelowym;

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych z zakresu objętego programem nauczania klasy 8

          zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

          stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

          tworzy wykres składający się z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy;

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych;

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków);

          wie, na czym polegają modelowanie i symulacja

          stosuje adresowanie mieszane;

          porządkuje i filtruje dane w tabeli;

          wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;

          zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników;

          drukuje tabelę arkusza kalkulacyjnego, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania;

          wyjaśnia, na czym polega modelowanie rzeczywistości;

          korzystając z gotowego przykładu, np. modelu rzutu kostką sześcienną do gry, omawia, na czym polega modelowanie

          rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego;

          potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji;

          tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;

          wstawia tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;

          wstawia z pliku tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego;

          korzystając z gotowego przykładu modelu rzutu kostką sześcienną do gry, omawia zasady modelowania;

          wykonuje prosty model, np. rzutu monetą, korzystając z arkusza kalkulacyjnego

          potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;

          zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

          projektuje samodzielnie tabelę z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym;

          korzystając z arkusza kalkulacyjnego, wykonuje samodzielnie prosty model, np. rzutu monetą;

          wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do analizy wyników eksperymentów;

          korzystając z dodatkowych źródeł, np. Internetu, wyszukuje informacje na temat modelowania;

          posługuje się arkuszem kalkulacyjnym do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne

           

          4. Internet

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie strony internetowej

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;

          wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW

          potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony internetowej;

          umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i rozmiar czcionki;

          wie, jak założyć internetowy dziennik – blog

          zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;

          potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;

          umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza;

          tworzy prostą stronę internetową, korzystając z poleconego przez nauczyciela narzędzia;

          wie, czym są systemy zarządzania treścią i tworzy prosty blog w oparciu o wybrany system

          formatuje tekst na stronie internetowej, wstawia tabele;

          dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;

          potrafi utworzyć prostą stronę internetową (m.in. zawierającą blog) w oparciu o wybrany system zarządzania treścią; dodaje nowe wpisy, przydziela wpisy do kategorii, dodaje tagi;

          publikuje utworzone strony w Internecie;

          współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

          zna większość znaczników HTML;

          posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;

          potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;

          publikuje stronę WWW w Internecie

           

          5. Multimedia

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie prezentacji multimedialnej

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wie, czym jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;

          zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;

          tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;

          zapisuje prezentację i potrafi uruchomić pokaz slajdów

          zna cechy dobrej prezentacji;

          podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;

          wykonuje przejścia między slajdami;

          stosuje tło we wszystkich slajdach; potrafi ustawić inne tło dla każdego slajdu;

          zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy;

          zna podstawowe możliwości programu do obróbki filmu

          przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;

          korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów oraz inne dla wybranego slajdu;

          nagrywa filmy;

          wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;

          dba o poprawność redakcyjną tekstów

          umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;

          poddaje nagrany film podstawowej obróbce;

          wstawia film do prezentacji;

          współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

          potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów

           

           

           

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa im. Zawiszy Czarnego z Garbowa w Warszewicach
      • +48566759301
      • ul. Zawiszy Czarnego 2, 87-152 Łubianka

        Poland
      • mgr Dariusz Meller
      • https://www.facebook.com/pages/category/Elementary-School/Szko%C5%82a-Podstawowa-w-Warszewicach-1602413336490442/
  • Galeria zdjęć

      brak danych